تحصیل در مجارستان

تنها نماینده رسمی خاورمیانه دانشگاه پچ مجارستان

Pécs_kép_Kisfali_Gergely

درباره شهر پچ مجارستان: جغرافیا، اقتصاد، فرهنگ، دانشگاه ها

درباره شهر پچ مجارستان

پچ (به مجاری Pécs) با مساحت تقریبی 162 کیلومتر مربع پنجمین شهر بزرگ کشور مجارستان است که در مجاورت رشته کوه مسک (MESCK) در جنوب غربی مجارستان در نزدیکی مرز این کشور با کرواسی و220 کیلومتری پایتخت (بوداپست) واقع شده است. جمعیت شهر پچ طبق آخرین سرشماری در سال 2014 میلادی 145347 نفر بوده است.

منطقه ای که شهر پچ درآن واقع شده یکی از سکونتگاه های بشری در زمان باستان بوده و حفاری های باستان شناسی قدمت آن را حدود 6 هزار سال می دانند. شهر پچ در قرن دوم توسط رومیان در منطقه زندگی اقوام سلت و پانونی تأسیس شد و در قرن چهارم مرکز استان والریا شده و تبدیل به یک پایگاه مهم برای مسیحیت شد. گورستان قدیمی مسیحیان که مربوط به این دوران است در سال 2000 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کلیسا و اقامتگاه اسقف اعظم در سال 1009 توسط استفان اول بنا شد و  اولین دانشگاه مجارستان در سال در سال 1367 در شهر پچ تأسیس شد. همچنین، بزرگترین دانشگاه مجارستان با 34000 دانشجو در پچ واقع است. این شهر با تلاش‌های اسقف یانوش پانونیوس، شاعر انسان دوست مشهور به مرکز هنر و فرهنگ تبدیل شد. پچ میراث غنی متعددی از دوره امپراطوری عثمانی با قدمت 150 سال از جمله مسجد پاشا قاسم و غیره در خود جای داده است.

پچ شهری چندفرهنگی است که لایه‌های متعدد فرهنگی در آن شکل گرفته و ارزش‌های مختلف فرهنگی دوهزار ساله را در خود جای داده است. اقوام مجار، کروات و سابین همچنان در محیط چندفرهنگی و اقتصادی در صلح و آرامش زندگی می کنند.  در سال 1998 شهر پچ جایزه «شهر صلح» یونسکو را بواسطه حفظ فرهنگ اقلیت‌ها و داشتن روحیه مدارا و کمک‌رسانی به آوارگان جنگ یوگسلاوی به خود اختصاص داد.

شهر پچ مجارستان و جایزه شهر زنده و پویا

در سال 2007 مقام سوم مسابقه شهر «زنده و پویا» را در رده شهرهایی با جمعیت 75 تا200 هزار نفر کسب کرد. این شهر در سال 2008 موفق به کسب مقام دوم در این رقابت شد. پچ در سال 2010 در کنار استانبول و اسن آلمان بعنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد.  شعار شهر پچ «شهر بدون مرز» است.

اقتصاد شهر پچ مجارستان

اقتصاد این شهر بر پایه کشاورزی استوار است و به خاطر دانشگاههای بزرگ و معروف به ویژه در علوم پزشکی و نیز کارخانه بزرگ چینی سازی و صنایع چرم  شهرت فراوان دارد. این شهر دارای یک فرودگاه بین المللی با تعداد معدودی پرواز به کشورهای همجوار نظیر بلغارستان بوده و از طریق خطوط ریلی به بوداپست و کشورهای اتریش، کرواسی و بوسنی متصل است.

امکانات فرهنگی شهر پچ مجارستان، خواهر خوانده شیراز

شهر پچ مجارستان و شهر شیراز ایران طی مراسمی خواهر خوانده شدند. در این مراسم ریاست دانشگاه پچ مجارستان شهردار پچ و مقامات ایران حضور داشتند. شهر پچ دارای 10 موزه، 10 کتابخانه بزرگ، 6 سالن تئاتر و 11 گالری  است.  در صد سال گذشته شهر پچ با ارگهای بادی اش معروف شده و ارگهای بادی این شهر شهرت جهانی پیدا کرده اند. به همین مناسبت موزه ارگ انگستر که در برگیرنده نقشه های ساخت ارگهای بزرگ و جزئیات ساختمانی آنهاست در سال 2010 افتتاح شد.

دانشگاه پزشکی پچ

شهر پچ مجارستان به دلیل دانشگاه بزرگ پزشکی و دندانپزشکی خود در میان جامعه دانشگاهیان ما بسیار شناخته شده بوده و از سال 84 تا کنون 118 دانشجوی ایرانی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. دانشگاه پچ مجارستان برترین دانشگاه پزشکی مجارستان است و ارتباط علمی با دانشگاه های پزشکی تهران و شیراز دارد.

دانشگاه

افتتاح دفتر خاورمیانه دانشگاه پچ در ایران

همچنین دانشگاه پچ مجارستان جهت رفاه حال دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در این دانشگاه برتر اروپا را دارند به واسطه حضور نماینده قانونی دانشگاه دفتر خاورمیانه دانشگاه پچ را افتتاح کرده که مسئولیت این دفتر تماما بر عهده نماینده خاورمیانه دانشگاه می باشد.

در این شهر کنسولگری 7 کشور کرواسی، فنلاند، فرانسه، هلند، آلمان، ایتالیا و اتریش نیز قرار گرفته که در ارتقاء جایگاه این شهر نقش به سزائی دارد.
شهر پچ با 17 شهرارتباط خواهرخواندگی دارد که از این میان می توان به سیاتل و توسان آمریکا، لیون فرانسه، گراتس اتریش، اوسیک کرواسی و توزلای بوسنی و هرزگوین اشاره نمود.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن