تحصیل در مجارستان

تنها نماینده رسمی خاورمیانه دانشگاه پچ مجارستان

دانشگاه کمنیوس

دانشگاه کمنیوس

دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا – بهترین دانشگاه اسلواکی در رتبه بندی جهانی

دانشگاه کمنیوس در براتیسلاوا یک دانشگاه اروپایی مدرن است که در سال 2019 صدمین سالگرد خود را جشن گرفت. این دانشگاه تنها دانشگاه اسلواکی می باشد که مرتباً در رتبه بندی بین المللی بهترین دانشگاه های جهان، موفق به کسب رتبه می شود. این دانشگاه با سیزده دانشکده، بیشترین و گسترده ترین تعداد رشته (بیش از 900 رشته) را در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد. تعدادی از این رشته ها در کل اسلواکی فقط در دانشگاه کمنیوس ارائه می شوند. در این دانشگاه، طیف وسیعی از حوزه‌های دانش بشری برای انتخاب رشته تحصیلی وجود دارد که شامل پزشکی، علوم انسانی و اجتماعی، علوم طبیعی، ریاضیات، الهیات و موارد بسیاری دیگر می باشند.

دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا همچنین یک موسسه تحقیقاتی است که صدها پروژه تحقیقاتی داخلی و بین المللی را اجرا می کند. به همین علت بسیاری از دانشجویان در طول تحصیل خود به تحقیقات مهمی می پردازند و می توانند فعالانه در پروژه ها، کمک هزینه های پژوهشی و دوره های کارآموزی حرفه ای (از جمله در خارج از کشور) مشارکت کنند.

دانشگاه کمنیوس هر ساله بیشترین تعداد دانشجو را در بین دانشگاه های اسلواکی به خارج از کشور اعزام می کند و بیشترین دانشجوی بین المللی را از کشورهای آلمان، اوکراین، اتریش، نروژ، ایسلند، ایران و اسپانیا می پذیرد.

اهداف دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا

هدف اساسی دانشگاه کمنیوس، پیشرفت و نشر و گسترش دانش و درک آن است.

  • این دانشگاه یک موسسه علمی است که در آن پژوهش افق های جدیدی را می گشاید و در عین حال انتقال دانش را افزایش می دهد.
  • این دانشگاه از سایر مراکز تحقیقاتی در بیان مستقل مشکلات، بی طرف و بی غرض بودن در تحقیقات بنیادی، تمرکز بر آموزش و دربرگیری تقریبا تمام رشته های تحصیلی متمایز می باشد. از دیگر تفاوت این دانشگاه با سایر مؤسسات آموزشی این است که از رویکرد بین رشته ای برای حل مشکلات استفاده کرده و همینطور تدریس مبتنی بر تحقیقات خود دانشگاه و همچنین مبتنی بر دانش علمی جهانی می باشد.
  • این دانشگاه وظایف و اولویت های خود را به طور مستقل تعریف می کند و اعضای هیئت علمی آن در انجام وظایف علمی خود از آزادی عمل برخوردار هستند.
  • این دانشگاه با تکیه بر آزادی و دموکراسی اداره می گردد و همچنین از دیگر وظایف اساسی آن گسترش و اشاعه این آزادی و دموکراسی در محیط بیرون است.
  • این دانشگاه، به عنوان یک وظیفه، از آزادی و استقلال علمی خود دفاع می کند.
  • این دانشگاه به عنوان یک مؤسسه آموزش عالی قصد دارد به عنوان یکی از برترین مراکز علمی اروپایی و به عنوان یک دانشگاه بین المللی شناخته شود.

اهداف استراتژیک اصلی دانشگاه عبارتند از:

  • حفظ و توسعه هویت خود به عنوان یک موسسه تحقیقاتی و آموزشی با بالاترین کیفیت بین المللی؛
  • فراهم کردن یک محیط آموزشی برجسته، حمایت از تحصیل در طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی؛
  • پرورش دانش آموختگانی نه تنها با دستاوردهای شخصی و حرفه ای برجسته، بلکه به عنوان انسان های وارسته
  • ارتقای موقعیت علمی و فرهنگی جامعه و همچنین رفاه اقتصادی آن.

به عنوان یک مرکز آموزشی ممتاز، این دانشگاه توجه ویژه ای به ارزیابی مداوم تحقیقات و تدریس خود دارد تا اطمینان حاصل کند که دانشجویان توسط متخصصان، محققان و مدرسان برجسته آموزش می بینند.

به عنوان بزرگترین، قدیمی ترین و برجسته ترین دانشگاه ملی جمهوری اسلواکی، دانشگاه کمنیوس ارزش بسیار زیادی برای ارتباطات علمی و بین المللی کشور اسلواکی، که اساس و پایه این دانشگاه است،  قائل است و به این واسطه به دنبال افق های بین المللی بوده تا دستاورد های زیادی را برای دانشگاه و کشور اسلواکی به ارمغان بیاورد.

تاریخچه دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا

دانشگاه کمنیوس در براتیسلاوا قدیمی ترین دانشگاه در جمهوری اسلواکی است. این دانشگاه در 27 ژوئن 1919 تأسیس شده است و  دنباله روی میراث دانشگاه Academia Istropolitana که توسط ماتیاس کوروینوس، پادشاه مجارستان، در سال 1465 در براتیسلاوا تأسیس شد، می باشد.

رییس دانشگاه:

Prof. JUDr. Marek Števček, PhD

معاونین دانشگاه

JUDr. Jana Duračinská, PhD.

RNDr. Zuzana Kovačičová, PhD.

Prof. RNDr. Jozef Masarik, DrSc.

Assoc. Prof. PhDr. Radomír Masaryk, PhD.

Prof. Mudr. Viera Štvrtinová, PhD.

Assoc. Prof. Mgr. Jozef Tancer, PhD.

Assoc. Prof. RNDr. Michal Greguš, PhD.

گاه شمار:

1919 تاسیس دانشگاه کمنیوس، تاسیس دانشکده پزشکی
1921 تاسیس دانشکده حقوق و دانشکده فلسفه
1939 تغییر نام دانشگاه کمنیوس به دانشگاه اسلواکی
1940 تأسیس دانشکده علوم طبیعی و ایجاد دانشکده الهیات کاتولیک در چارچوب دانشگاه (1940-1946)
1946 تاسیس دانشکده آموزش و پرورش (1946-1953)
1952 تاسیس دانشکده داروسازی (رشته داروسازی از سال 1939 در دانشکده پزشکی قرار داشت.)
1952 تاسیس دانشکده زمین شناسی و جغرافیا (1952-1959)
1954 تغییر نام دانشگاه به نام اصلی خود
1960 تاسیس انستیتوی تربیت بدنی و ورزش (از سال 1965 دانشکده تربیت بدنی و ورزش)
1964 تاسیس دانشکده آموزش و پرورش در ترناوا (در سال 1986 به براتیسلاوا منتقل شد.)
1969 تاسیس دانشکده پزشکی جسنیوس در مارتین
1980 تاسیس دانشکده ریاضی و فیزیک
1990 ادغام دانشکده الهیات انجیلی و دانشکده الهیات کاتولیک رومی
1991 تاسیس دانشکده مدیریت
2002 تاسیس دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد

تاریخچه دانشکده های دانشگاه کمنیوس

دانشکده پزشکی دانشگاه کمنیوس

قدیمی ترین دانشکده دانشگاه کمنیوس، دانشکده پزشکی، بلافاصله پس از تأسیس دانشگاه کمنیوس در سال 1919 شروع به کار کرد. در پنج سال اول تأسیس آن، فقط کلاس های بالینی برگزار می شدند. از سال تحصیلی 1925-1924 کلیه مقاطع تحصیلی پزشکی شروع به فعالیت کردند و تا سال 1945 اکثر دروس دایر شدند. بین سالهای 1939 و 1952 متخصصان داروسازی نیز در این دانشکده آموزش دیدند که این کمک قابل توجهی به تأسیس دیگر دانشکده های پزشکی و پیراپزشکی در اسلواکی کرد.

دانشکده حقوق دانشگاه کمنیوس

دانشکده حقوق در سال 1921 تأسیس شد و به تدریج در دو دهه اول تأسیس خود توسعه پیدا کرد. شخصیت‌های بزرگ در زمینه حقوق در این دانشکده فعال بودند و نسل‌هایی از متخصصان برجسته در نظریه‌های حقوقی، رویه های حقوقی و سیاست در این دانشکده آموزش دیدند.

دانشکده فلسفه دانشگاه کمنیوس

این دانشکده یکی از قدیمی ترین دانشکده های کمنیوس است که در سال 1921 با کمک فعال اساتید دانشگاه چارلزِ پراگ تأسیس شد. دانشكده فلسفه علاوه بر تربیت معلمان دبيرستان، اولين متخصصان را نيز در حوزه علوم انساني آموزش داد.

دانشکده علوم طبیعی دانشگاه کمنیوس

با تأسیس دانشگاه کمنیوس در سال 1919، دانشکده  علوم طبیعی نیز تاسیس شد. با این حال، این دانشکده در سال 1940 فعالیت خود را آغاز نمود. به لطف پیشرفت های سریع در علوم طبیعی، بسیاری از رشته های علوم پایه در اوایل دهه 1960 توسعه یافتند.

دانشکده آموزش و پرورش دانشگاه کمنیوس

تاسیس دانشگاه تربیت معلم وامدار تاسیس دانشکده آموزش و پرورش دانشگاه کمنیوس می باشد. در سال 1949 شعبه های این دانشکده در Banská Bystrica و Košice افتتاح شدند. پس از اصلاحات مجدد در رشته آموزش، تربیت معلم به کالج آموزش و پرورش و سایر دانشکده های آموزشی و بعداً به موسسات آموزشی منتقل شد. این دانشکده در سال 1964 پس از تبدیل مؤسسه آموزشی در ترناوا به دانشکده آموزش دانشگاه کمنیوس، دوباره به مؤسسه آموزش دانشگاه کمنیوس تبدیل شد. در سال 1986 این دانشکده به براتیسلاوا منتقل شد.

دانشکده داروسازی دانشگاه کمنیوس

دانشکده داروسازی در سال 1952 تأسیس شد. قبل از تأسیس آن، دوره های دو ساله (1939)، سه ساله (1940) و چهار ساله (1948) در دانشکده پزشکی در دسترس بودند. پس از ادغام با دانشکده داروسازی در برنو (جمهوری چک)، این دانشکده تنها دانشکده ملی چک-اسلواکی آن زمان بین سال‌های 1960 و 1969 بود.

دانشکده تربیت بدنی و ورزش دانشگاه کمنیوس

معلمان تربیت بدنی در سال 1939 در دانشگاه کمنیوس در مؤسسه تربیت بدنی که بخشی از دانشکده فلسفه بود، آموزش دیدند. پس از اصلاحات مجدد مطالعات آموزش در سال 1946، مطالعات تربیت بدنی به دانشکده تازه تأسیس آموزش و پرورش منتقل شد. در سال 1960 مؤسسه تربیت بدنی و ورزش دانشگاه کمونیوس تأسیس شد و در سال 1965 به دانشکده تربیت بدنی و ورزش تغییر نام داد.

دانشکده پزشکی JESSENIUS دانشگاه کمنیوس

وجود بیمارستان در شهر مارتین پایه و اساس تأسیس دانشکده پزشکی در سال 1962 را فراهم نمود. تمام دوره های پزشکی عمومی در اوایل سال 1966 افتتاح شدند و دانشکده پزشکی مستقل دانشگاه کمنیوس در مارتین در سال 1969تاسیس شد. این دانشکده در سال 1991 به دانشکده پزشکی Jessenius دانشگاه کمنیوس تغییر نام داد.

دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک دانشگاه کمنیوس

توسعه سریع علوم طبیعی ایجاد نیاز برای جدا شدن رشته های ریاضی و فیزیک از دانشکده علوم طبیعی و تأسیس دانشکده مستقل ریاضیات و فیزیک در سال 1980 نمود. متخصصان ریاضی، فیزیک و انفورماتیک در این دانشکده آموزش می بینند.

دانشکده الهیات کاتولیک رومی متد سیریل دانشگاه کمنیوس

دانشکده الهیات کاتولیک رومی در سال 1919 تأسیس شد، اما به طور رسمی تا سال 1936 شروع به فعالیت نکرد. این دانشکده در سال 1940 به پردیس دانشگاه تبدیل شد و در سال 1950 تحت مدیریت وزارت فرهنگ قرار گرفت. این دانشکده در 1 اوت 1990 مجدداً به دانشگاه کمونیوس ملحق شد. مؤسسات آموزشی و سمینارهای روحانی در براتیسلاوا، نیترا، بانسکا بیستریکا، اسپیسسکه پودرادیه و کوشیسه تحت نظر این دانشکده اداره می شوند.

دانشکده الهیات انجیلی لوتریانیسم دانشگاه کمنیوس

اولین کالج الهیات انجیلی اسلواکی در سال 1919 از قبل آکادمی الهیات سابق تأسیس شد و در سال 1939 به دانشکده الهیات اسلواکی تغییر نام داد. این دانشکده در خارج از دانشگاه کمونیوس باقی ماند ولی در 1 ژوئیه 1990 دانشکده های دانشگاه پیوست.

دانشکده مدیریت دانشگاه کمنیوس

پس از نوامبر 1989، امکانات جدید برای توسعه شاخه های جدید علم، شرایط را برای تاسیس دانشکده مدیریت فراهم کردند. در این دانشکده متخصصان واجد شرایط در زمینه مدیریت به آموزش دانشجویان می پردازند.

دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه کمنیوس

در سال 2002 جدیدترین دانشکده دانشگاه، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، تأسیس شد. وظیفه اصلی این دانشکده توسعه دانش نظری و کمک به به کارگیری آن در زمینه‌های اقتصاد و مطالعات کشوری، مطالعات اروپا و روابط بین‌الملل و همچنین در علوم اجتماعی و سیاسی است.

 رشته های تحصیلی که به طور کامل به زبان انگلیسی در دانشگاه کمونیس ارائه می شوند:

رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی (لیسانس) (Undergraduate/Bachelor) به زبان انگلیسی

  • بیوشیمی (دانشکده علوم طبیعی)
  • مطالعات اروپای مرکزی (مطالعات ویسگراد) (دانشکده هنر)
  • مطالعات محیطی (دانشکده علوم طبیعی)
  • مدیریت (دانشکده مدیریت)
  • مدیریت و حقوق (دانشکده حقوق، دانشکده مدیریت)
  • روانشناسی اجتماعی و صنعتی سازمانی (دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی)

رشته های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) به زبان انگلیسی

  • انفورماتیک کاربردی (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • علوم شناختی (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • گرافیک کامپیوتری و هندسه (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • علوم کامپیوتر (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • فیزیک محیط زیست، منابع انرژی تجدیدپذیر و هواشناسی و اقلیم شناسی (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • مطالعات اروپایی (دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی)
  • حقوق (دانشکده حقوق)
  • مدیریت (دانشکده مدیریت)
  • ریاضیات (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • فیزیک هسته ای و زیر هسته ای (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • اپتیک، لیزر و طیف‌سنجی نوری (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • فیزیک زمین (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • فیزیک پلاسما (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • فیزیک حالت جامد (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)
  • فیزیک نظری (دانشکده ریاضی، فیزیک و انفورماتیک)

رشته های تحصیلی مشترک در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

  • دندانپزشکی (دانشکده پزشکی)
  • پزشکی عمومی (دانشکده پزشکی)
  • پزشکی عمومی (دانشکده پزشکی جسنیوس در مارتین)
  • داروسازی (دانشکده داروسازی)

تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه کمینویس

دانشکده پزشکی دانشگاه کمینویس

آموزش با کیفیت بالا برای دانشجویان پزشکی اصل هدف ما می باشد. در حال حاضر دانشکده پزشکی دانشگاه کمنیوس دو برنامه تحصیلی اصلی در مقطع کارشناسی ارائه می دهد: پزشکی عمومی و دندانپزشکی هر دو در یک دوره 6 ساله دکتری پیوسته روزانه به زبان اسلواکی یا به زبان انگلیسی. هیچ رشته دکتری پیوسته دیگری در مقطع کارشناسی ارائه نمی شود.

از سال تحصیلی 2001/2002 سیستم تطبیق واحد با سیستم تطبیق واحد اروپا (ECTS) سازگار است.

کلاس های سال اول تا سوم، شامل دروس نظری و پیش بالینی، آزمایشگاه ها و کلاس های عملی می باشند و سال های چهارم تا ششم شامل دوره بالینی است.

هزینه تحصیل برای یک سال تحصیلی 2022/2023 برای پزشکی عمومی 9500 یورو و برای دندانپزشکی 11000 یورو می باشد.

رییس دانشکده پزشکی

Prof. Juraj  Šteňo, MD, DSci, IFAANS

هیئت علمی دانشکده پزشکی:

Prof. Juraj  Šteňo, MD, DSci, IFAANS

Prof. Juraj  Payer, MD, PhD., MPH, FRCP.

Prof. RNDr. Ivan Varga, PhD.

Prof. Mária Šimaljaková, MD, PhD., MHA, MPH.

Prof. Boris Mravec, MD, PhD.

Bohuslav Novák, MD, PhD.

doc. Peter Jackuliak, MD, PhD., MPH

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن